5 tips till dig som vill sälja gothkläder på nätet
Gothicshop.se har sedan ett tag tillbaka inte möjligheten att sälja kläder. Det hindrar oss dock fortfarande inte från att dela med oss av det vi vet om att driva e-handel med kläder. Här hittar du våra bästa tips på hur du kommer igång att sälja gothkläder på nätet.
1. Gör en konkurrensanalys och bygg upp en affärsplan
Det första steget på vägen till att ha sin egen webshop är att kolla på vilka som redan driver liknande verksamheter. Finns det stora, välkända företag inom samma område ska du vara beredd på att mer tid och kapital kommer att krävas för att kunna tävla med dessa företag.
Tips! Du hittar en bra guide till hur du bygger en affärsplan på Affarsplanen.com, helt gratis.
Allra viktigast är kanske att du bygger upp din egen affärsplan, inte minst om du vill få in pengar från andra håll än ditt egna sparkonto. Ska du beviljas lån, eller bara kredit hos leverantören, krävs det oftast att du har en vettig bakomliggande affärsplan.
2. Hitta leverantörer
När du har gjort steg 1 har du förhoppningsvis en klar bild över din målgrupp och dina konkurrenter. För att du ska kunna konkurrera överhuvudtaget krävs det dock någon form av produkt.
Här gäller det att tänka till. Ska du konkurrera i pris kommer du att behöva en billig leverantör. Ofta kan det dock vara precis lika lönsamt att ha väldigt hög kvalitet, men även hålla ett högt pris. Värt att tillägga där är även att du oftast slipper konkurrensen med de största märkena i det segmentet.
3. Ordna med lagerhållning och leveranser
Eftersom den här guiden riktar sig till dig som ska sälja kläder på nätet kommer du garanterat behöva två saker. Ett lager och någon som sköter leveranser till kunden.
När det kommer till lager går det att förvara sakerna hemma till en början, men det blir snabbt ohållbart. Ett alternativ är att titta efter billig containerförvaring under uppstartsfasen. Exempelvis finns Prinsens Lager på flera orter i Sverige, där du kan förvara dina lagervaror torrt och billigt.
Leveranser är oftast enklast att skicka via Postnord under uppstartsfasen. När du är mer etablerad kan du även utveckla expressleveranser via DHL och liknande företag.
4. Fixa smidiga betalningslösningar
Nästan sist på listan hittar vi en extremt viktig punk för en e-handel under 2000-talet. Folk handlar inte längre från vem som helst, särskilt inte om du ger minsta lilla intryck av att vara oseriös.
Det finns helt enkelt alltför många bra webbutiker med bra betalningslösningar för att du ska kunna starta något helt nytt mediokert och få kunder. Klarna, direkta kortbetalningar med flera är med andra ord någon sorts minimikrav i de flesta fallen.
För din egen skull bör du också säkerställa att betalningslösningarna är väl beprövade och krypterar datan. Skulle det kunna påvisas att någon har kommit åt personliga uppgifter via din hemsida kan du plötsligt ha en utdragen rättsprocess framför dig.
I de allra flesta fall är det av alla dessa anledningar värt att använda en etablerad plattform. Har du ingen tidigare erfarenhet råder vi dig att kika på Shopify, alternativt WooCommerce för WordPress.
5. Förvänta dig inget genomslag direkt
Den sista insikten vi vill lämna dig med är att Rom inte byggdes under en natt. Att vara egenföretagare kan vara stressigt som det är utan att ha en krisande privatekonomi.
Ofta idoliserar vi de som ”satsar helhjärtat” men i verkligheten är detta nästa alltid dumdristigt. Ha kvar ditt nuvarande jobb och utveckla din tjänst på fritiden. Vissa saker tar lång tid, och då kan det vara väldigt tacksamt att ha en inkomst under tiden.
Räkna med att du inte kommer tjäna en krona på din butik det första året, så borde du inte bli besviken.